Jeg er blitt vant til å være alene og trives faktisk bedre med det enn i påtvunget selskap med mennesker jeg ikke ønsker å forholde meg til. Stillhet er å foretrekke fremfor overfladisk babbel om likt og ulikt. Det er bedre å la tankene fly og leve i sine drømmers verden enn å måtte forholde seg til hva uinteressante mennesker måtte mene om kjendiser vi jo slett ikke kjenner og TV-program jeg ikke har sett.
Det går stort sett greit hele året. De færreste bryr seg – ikke før julehøytiden nærmer seg. For da blir svært mange rammet av hva jeg vil betegne som nærhetshysteriet. Ingen skal lide den grusomme skjebne å måtte tilbringe julaften alene. Derfor blir enhver stakkars krok dratt med i et kunstig fellesskap, enten han vil eller ikke.
For julen er et skuespill. En velregissert forestilling der mor som regel står sentralt og trekker i trådene – eventuelt en ildsjel i nabolaget, hvis det er snakk om fellesarrangementer for dem som på liv og død ikke må være alene på selveste julaften.
Men hva er det de vennligsinnede og velmenende sjeler vil oppnå? For vi har jo ikke trent på å være sammen, på det å konversere høflig og dannet om overfladiske ting som ingen bryr seg filla om. Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Derimot fylles vi av et stadig større ubehag, som begynner å grense til et akutt behov for å være alene.
Og jeg tenker i mitt stille sinn: Er definisjonen av ensomhet rett og slett blitt snudd på hodet? Er det vi – de tilsynelatende ensomme menneskene – som lar oss bruke til å fylle et stort og utilfredsstilt behov hos såkalt lykkelige mennesker, siden de kaster seg over oss slik rovdyr kaster seg over uskyldige lam?

27 kommentarer In " Jeg vil helst være alene – særlig Julaften! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 4th 2008 at 10:52 am
Har selv feiret flere julaftener alene, og syntest det var helt greit! Koste meg stort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 10:56 am
Jeg synes jula er kjempe koselig. Gir meg sjansen til å møte og hygge meg sammen med familie jeg alt for sjelden ser (pga. lange avstander) og kose meg sammen med den familien jeg ser nesten hver dag. Det er stas:)!
At noen velger å være alene er også bra. Folk gjør som dem vil,det som gleder dem, og feire på sin måte.Ingenting er bedre enn det.
Men jeg velger å være sammen med dem jeg er glad i og dem som er glade i meg;)
Ha en finfin adventstid og god jul:)!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:06 am
Jeg tror heller ikke hatt noe problemer med det, hvis det var selvvalgt og ikke påtvunget.
I Oslo-avisene har det allerede vært annonsert for ulike arrangementer man kan melde seg på for å slippe å sitte alene julaften. Finnes det mange nok “ensomme sjeler” til å fylle dem opp?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:07 am
Det må være lov til å velge her ja.Noen vil faktiskt være alene, og sitter ikke der og synes synd på seg selv av den grunn. Håper folk kan respektere enhvers valg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:08 am
Tankevekkande dette DD.
Det er mange som ikkje har nær familie.
Å bli invitert til “fjærne”,familie eller venner,kan kjennast litt påtatt kanskje,sidan ein har lite kontakt ellest i året.
Men den som inviterar trur eg eg gjer det i aller beste meining.
Forventningane til kos,god mat,gåver etc er så store og praten ynskjer ein skal flyte så bra som mulig.
Kanskje kjenner ein seg meir einsam midt i dette?
I kvardag og høgtid,-det viktigaste er å møtast,senke skuldra og forventningar ,være nær.
Respektere kvarandres ynskjer og grenser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:16 am
Det må vel være helt legitimt å ønske å være for seg selv.
For det å trives i sitt eget selskap er en fabelaktig gave i seg selv.
Hvorfor skal du da gå på akkord med hva du ønsker bare fordi det er julaften ?
Har aldri tilbragt julaften helt alene – men den dagen kommer nok og merkelig nok bærer jeg ingen frykt for den stunden.
Tankevekkende og flott innlegg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:22 am
Intet problem med å være alene på en juleaften, men ellers går det jo an å tilbringe den med nær familie (dersom man da har noen). da vil i alle fall samtaler bli relativt meningsfylte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:40 am
Mener for all del st de som gjerne vil tilbringe julen i eget selskap skal få lov til det. Men man hører jo hvert år om mange som sitter alene fordi de ikke har noen å være sammen med, ikke fordi de vil sitte alene. Ikke merkelig om mange engasjerer seg ekstra i å be enslige på juleaften da. Synes det er flott jeg! Synes det er synd hvis de som gjør en ekstra innsats enten for å lage arrangementer for enslige, eller for å be noen hjem til seg, skal bli oppfattet som masete og lite forståelsesfulle!
Sikkert noen som VIL være alene, men jeg tror ikke det er flertallet!
Er ikke uten grunn at selvmordsstatestikken øker i julen. Er du alene , så er du ekstra alene i julen!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:54 am
Jeg holder med både deg og realist67, jeg
Følelsen av å være påtvunget et selskap, når man egentlig ville hatt det bedre et annet sted, er lei. Men det høres ut som du får invitasjoner. Fellesarrangementene er kanskje mer for dem som ikke blir invitert til noe…?
Koselig bakgrunnsbilde. Julestemninga kom med et svosj
Har du lest om julebordet/-selskapet mitt? Håper du hadde trives der
http://www.vgb.no/275...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 12:41 pm
Jeg syns det er ekstremt plagsomt med mennesker som ikke har tid til å offre meg fem minutter iløpet av et helt år å så skal dem liksom samvittighetstvinge meg til å feire jul hos dem for å “slippe å være alene” ÆSJ (’o')
Feire jul på VGB med dere som faktisk er her for meg og andre og hverandre hele året er myyyyye bedre
)
God adventsKLEM
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 12:44 pm
Så lenge man bestemmer det selv må jo folk få lov til hva de vil…
Jeg synes personlig bare synd på de som vil, men ikke har familie eller venner å dele det med.
For meg er jula en tid for familie og kos…
God vi alle er forskjellige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 1:06 pm
Ja, det er forskjell på å være ensom og være alene. Det er forskjell på å velge å være alene og ønske man ikke var alene også.
Og jeg har tenkt mye på at vi åpner hjerter og dører nå i forbindelse med jul, men lite ellers i året. Så jeg har kjent på at det er min egen samvittighet og ego jeg stryker, like mye som mitt ønske om å gjøre det koselig for andre som har det vanskeligere enn meg.
Fint innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 5:36 pm
Ikke alle har nær familie. Og enkelte har ikke så god kontakt med sin nærmeste familie – av forskjellige årsaker.
Mantraet de siste årene er blitt at “ingen skal måtte oppleve å være alene julaften”. Og det arrangeres tilstelninger for dem som ikke har noen å være sammen med.
Men hvorfor bare julekvelden? Hvorfor skal mange oppleve å måtte sitte alene hver eneste kveld, dersom dette ikke er selvvalgt?
På meg blir det litt kvalmende og ekkelt at vi skal ta så inderlig vare på hverandre akkurat i desember måned og ellers ikke.
Jeg ønsker meg en helårsoppmerksomhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 5:39 pm
Jeg er enig med deg i at man skal respektere hverandres valg. Men jeg synes det er et visst press på at akkurat julaften skal ingen sitte alene, alle skal ha noen å feire sammen med, enten de vil eller ikke.
Men, på påskeaften er det imidlertid ingen som bryr seg. Hvor er det blitt av medmennskeligheten da? På fjellet, kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 5:45 pm
#2b: Det fins flere tilstelninger/aktiviteter man som ensom kan delta på ellers i året. Og vil man ikke forlate hjemmet kan man søke om å få besøksperson fra Frivillighetssentralen etc…
Å være ufrivillig ensom på julekvelden er nok tøffere for mange enn å være ensom på en helt ordinær onsdag sånn midt i mars. Og da synes jeg det er flott at noen arrangerer festivitas for dem som er alene, men som ikke ønsker det.
Det er jo høyst frivillig om man vil delta eller ikke;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 6:09 pm
Hehe flott innlegg. Jeg liker også best å la tankene fly men prøver jo å trene meg litt i det sosiale som en del ganger fortoner seg som et ork. Jeg feira jula alene en gang og det var deilig.
Folk er så jævla opptatt at en på død og liv skal være så sosial. Jeg hater det for å si det rett ut.
Tommelen opp for inlegget ditt gitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 7:02 pm
“Men den som inviterar trur eg eg gjer det i aller beste meining”.
Jeg velger også å tro det. At hver enkelt arrangør gjør det ut fra en god hensikt. Men, når det blir så mange av dem og den gode hensikt kun viser seg rundt ved juletider, blir jeg likevel litt skeptisk. Det blir som med den årlige innsamlingsaksjonen; nå skal vi være veldig snille dere – om enn bare i dag.
Den gode hensikt bør opptre litt oftere i løpet av året, hvis jeg skal tro på den. Ellers tror jeg det mest handler om å få lettet sin egen samvittighet, ikke ekte velvilje overfor mennesker som kanskje ikke har det så greit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 7:10 pm
Jeg har tilbragt en jul alene, og det var frivillig. Det ble en for meg overraskende stusselig opplevelse, først og fremst fordi det ikke gikk an å skru på en radio- eller tv kanal uten å bli neddynget av overidyllisert familiekos.
Jeg følte meg plutselig veldig unormal, men det gikk bra likevel:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 7:12 pm
“Det må vel være helt legitimt å ønske å være for seg selv”.
Jeg mener også det. Men samfunnet ellers synes å legge opp til at det skal man ikke være, ikke for noen pris. Det blir nesten slik at man ikke tør å innrømme det – jeg skal være alene og trives med det.
Det blir for stort fokus akkurat på denne ene kvelden. Jeg vil heller fordele “trykket” ut over årets andre dager.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 7:24 pm
Selvfølgelig. De aller fleste har forhåpentligvis flere muligheter.
Men, så var det dette gruppepresset – for jeg føler at det er et slikt – om at ingen krok skal være mørk og alle skal ha noen å spise juleribbe sammen med.
Julekonsertene i alle landets kirker stiller i noe av dden samme kategori; hyklersk eller oppmagasinert godhet og omtanke for ens medmennesker. Hvorfor 35 konserter i desember og ingen ellers i året? Hva med en påske- eller pinsekonsert?
Absolutt alt – fra brevskrivning til sammenkomster med god mat og drikke – skal konsentreres til en måned i året. Effektivt? Sikkert. Troverdig? Ikke tale om, spør du meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 10:13 pm
Jeg reagerer fordi all omtanke konsentreres om desember måned og ellers ikke. Da tillater jeg meg å stille et kritisk spørsmålstegn ved motivene.
Er de virkelige så edle som de gir seg ut for? Eller er det egentlig bare for å tilfredsstille ett eller annet behov hos seg selv?
Hvorfor etablerer man ikke ordninger som kan løpe gjennom hele året? Innbiller man seg at ensomme mennesker ikke er like ensomme hva enten vi skriver 24. desember eller langfredag?
Mye av fokuseringen på at nå-skal-vi-alle-være-sammen- på-julaften-dere bidrar til virkelig å understreke reell ensomhet, etter min mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 10:31 pm
Takk for invitasjonen. Jeg la igjen visittkortet mitt før jeg forlit selskapet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:29 pm
Nå er vel alt relaivt i denne verden.
Som små barn er man jo litt spent på julenissen. Så er det tingene man skal få fra onkel og tante og mammaen og pappaen.
Noen bor i nærheten av sin familie og noen har ikke familie de kan være hos og andre blir sendt vekk på institusjoner fordi foreldrene ikke vil eller kan ha dem.
Og noen bor og arbeider i utlandet og noen reiser til sjøss og arbeider seg gjennom alle jul og helligdager.
Selv vet jeg ikke hvor mange juler jeg har tilbrakt alene, kanskje 20-30.
Og så en hel del på arbeidsplassen, kanskje 15.
Jeg kan bare huske to ganger, der jeg spaserte gatelangs i NY at jeg reagerte på alle husene med snø og lys og glade mennessker der inne.
De siste 10 årene har jeg feiret julen alene. ikke fordi jeg er nødt, men det er fredelig og godt.
Men vi er jo ulik på det området.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 12:15 pm
Ærlig sagt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 12:18 pm
Jeg har også sympati og medfølelse for dem som ikke har noen, det være seg familie og/eller venner.
Den medfølelsen har jeg imidlertid gjennom hele året. Det er ikke noe som bare popper frem rundt juletider.
Nettopp med tanke på disse som ikke har noen, så synes jeg det er desto viktigere å nedtone egen vellykkethet. Og jeg blir ikke kvitt min eventuelle dårlige samvittighet med å krampeføle gjennom hele desember.
Se for øvrig Catalyzators kommentar. Jeg synes den sier det meste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 12:40 pm
Det samme tenker jeg. Og derfor bør vi legge om julepraksisen, dvs søke å spre de gode intensjoner, tanker og arrangementer litt mer utover året.
Nå har vi julemesser, julekonserter, juleforestillinger, julebord, tenning av juletrær, familiesammenkomster, Lucia-feiring, juleavslutninger, kirkegang og juletrefester – alt sammen konsentrert i desember måned. Det tenderer mot stress!
Sett utenfra virker det en smule latterlig. Og i hele januar skjer det absolutt ingenting. Jo, vi får regningene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 2:05 pm
Jul alene ? Helst ikke og aldri mer !
Ensomheten kan bedøves av TV, en drink eller to men gleden blir borte. De som velger å være alene har sine grunner. De som er alene mot sin vilje lider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende