Detaljhandelen henter inn halvparten av sin fortjeneste i løpet av årets tre siste måneder. Julen er derfor først og fremst en gave til handelsstanden, ikke til deg og meg. Dette leste jeg nylig og det fikk meg til å reflektere over mitt forhold til julegaver.
For jeg gir ofte bare for å gi noe. Jeg gir fordi jeg får. En gave krever en gjengave. Derfor misliker jeg å få noe dyrt, når jeg selv bare har råd til å gi noe billig. Og derfor vil jeg ikke ta i for hardt, i tilfelle jeg bare får noe rask igjen.
Hadde jeg vært flink med håndarbeid, skulle jeg selvsagt ha laget alle julegavene selv. Men ikke alle er like dyktige som snekker Andersen og det er sjelden at selvlaget er vellaget. Jeg misliker sterkt å gå med hjemmestrikkede skjerf i glorete farger og regner med at andre gjør det samme.
Derfor må det bli en kjøpegave, i år som i fjor som alle år etter at jeg forlot skolens juleverksted for godt. Men selv om jeg desperat prøver å finne den perfekte gave, ender jeg som oftest opp med en gjenstand detaljisten umulig ville ha fått solgt ellers i året. Om jeg skal føle meg lurt?
På samme måte som handelsstanden tjener grovt på vår julegavehandel tjener Posten tilsvarende mye på vår iver etter å sende hverandre julekort: Jeg ønsker deg og dine en god jul og et riktig godt nytt år. Hilsen Meg.
Jeg sier som så: Dersom du mottar et julekort fra meg i år, betyr det at vi ikke lenger har kontakt med hverandre. For jeg sender ikke julekort til dem jeg ser og snakker med hver dag. Det blir for dumt. Men hvor dumt er det ikke å skrive en intetsigende jule- og nyttårshilsen til en du ellers aldri har kontakt med? Hvem tjener på det?
En julehilsen kan være en måte å få kontakt igjen på, sier kanskje du. Men det skjer aldri. Ikke i mitt tilfelle. Vi bare fortsetter å sende hverandre tomme fraser år etter år mens handelsstanden og Posten står på sidelinjen og teller penger!

18 kommentarer In " Deathdealer: Julen – en Gave til Handelsstanden! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 28th 2008 at 12:53 pm
hmmmm – busted!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 12:54 pm
eller ikke!
jaja!
Viva!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:02 pm
Tja, julekort er koselige. Alle har det for travelt til å holde kontakten med alle, men julekort er en fin måte å si at “nei, jeg har ikke glemt deg”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:03 pm
Når det er snakk om julegaver hører jeg mest om plikt, ikke glede. Man føler seg presset til å gi, fordi det forventes.
Og hva skjer? Vi er mange som ender opp med en mengde (rask?) vi hverken trenger eller ønsker. Latterlig nips, masseprodusert i Asia et sted. Dingser vi ikke en gang vet hva vi skal bruke til.
Det er bare handelsstanden som tjener på dette. Men, det er kanskje ikke de rette ord å komme med i disse finanskrisetider?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:03 pm
Fremtiden i våre hender!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:06 pm
Jeg er helt enig i at julekort kan være koselige. Men det avhenger helt av hva som står i dem.
Når jeg har skrevet 43 hilsener a la god jul, godt nyttår – så ligger det etter min mening ikke mye personlig i det. Sårlig ikke hvis det er ferdig trykket på kortet og jeg bare setter signaturen min under.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:09 pm
Stilig proffbilde her nede på sida:)
Teksta di her er tankevekkande.
Adventstid og jul,-ja det får ein til å tenkje,litt vemodig eigentleg.
Året går fort og ein “oppdagar” at nokre av dei ein så gjerne skulla ha trefft vart ikkje noko av.
Gåver,kanskje eit byttemiddel,-vi høyrer litt til kvarandre,men også gitt med omtanke ,tenkjer eg.
Faktisk;-”Den største gleda du kan ha,det er å gjere andre gla ”
Å få eit brev i posten,-Gull verdt for meg:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:23 pm
Kort ja i overflod til kjente og familien, tror det lir rund 100 Julekort hvert år, også til de swom or her i byen, til postmannen og til naboene.
Manisk helt manisk.
Presanger går på å finne noe mest mulig rart og overraskende, og helst musikk og bøker og spill og noe å le av ! Og en del mat og lukt ja. Ganske symbolisk egentlig, mens maten overdådig haha!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 1:29 pm
100 julekort?
Tenker du ikke på alle som jobber og sliter med å få dem frem før jul? Skjønt, de klager nok ikke. Der i gården er det dobbel lønn og overtid til alt som kan krype og gå.
Det ble i sin tid påstått at selv de postbudene som stort sett gikk sykemeldte resten av året stod på som bare f… de ukene det var dobbel lønn og julegratiale.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 2:41 pm
Et brev i posten er noe ganske annet enn et ferdigtrykt julekort. Det første er personlig, det andre ikke. Og jeg synes det blir som å undertegne på en hel haug avlatsbrev. Siuasjonen blir bare mer og mer absurd, synes jeg.
For en del år til bake gikk det ut en oppfordring – helt sikkert fra en eller annen miljøorganisasjon – om ikke å kjøpe søppel, det vil si ting man ikke har bruk for, ting man ikke vet hva skal brukes til og ting som kun virker en stakket stund.
Leketøy er et godt eksempel på sistnevnte. Og i våre dager – når foreldre skiller lag før avkommet har lært og gå og stifter ny familie før avkommet har lært å protestere – blir det utrolig mange sett besteforeldre (som alle er livredde for å gjøre forskjell) og dertil høye stabler av leketøy som går fortløpende i stykker under temmelig mange juletrær.
Man kan ikke skylde på ungene. Det er ikke de som har bedt om det. Men det er et kvalmende syn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 2:48 pm
Jeg himler med øynene når jeg hører om folk som kjøper gaver til hverandre over tusenlappen… her går det på småting og tanken som teller-prinsippet og enten noe de kan spise eller drikke opp, eller bruke opp for skapene hos folk er jo fulle nok fra før.
Er ikke helt inni det der kjøpepresset før jul, jeg. Heldigvis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 3:00 pm
Enig med deg,-eit kvalmande syn.
Har barnebarn og har sett at kle og leiker,-iallefall fram til finans”krisa”,har vore mykje billegare enn då mine(strengt tatt våre,vi var to om det
)var små.
Det vert altfor mykje i hus av slikt.
Det er kun vi vaksne som kan snu.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 3:08 pm
hei DD….eller pompi….eler….
det er ikke handelsstanden som har innført vår tro på gaver og jul…..
men at det er en gave til dem – og alle dem som jobber der – og alle dem som mottar gaver – og statens skatteinntekter – det er vel ingen uenig i….
posten, ja… jeg sender kort fortsatt jeg…. og koser meg med det….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 3:22 pm
DD……..
#1b
“Og hva skjer? Vi er mange som ender opp med en mengde (rask?) vi hverken trenger eller ønsker. Latterlig nips, masseprodusert i Asia et sted. Dingser vi ikke en gang vet hva vi skal bruke til.
Det er bare handelsstanden som tjener på dette. Men, det er kanskje ikke de rette ord å komme med i disse finanskrisetider?”
—————-
rask – i parentes – nips – dette kan være gaver kjøpt av barnebarn …. kan vi tillate oss å nedvurdere slikt som er innkjøpt for ukepengene…..
og de som produserer i Asia… kan vi undervurdere det … og det at de som arbeider der borte kan ta med penger hjem til sin jul…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 7:48 pm
Og det skal du være glad for. Jeg tenker med blandede følelser på dem som føler seg presset til å gi, men som egentlig ikke har råd. Hvorfor ikke heller bare droppe hele greia?
Sånn sett kan man jo gi hverandre gaver og oppmerksomhet hele året. Men det gjør vi ikke. Absolutt alt skal konsentreres rundt desember måte. Greit nok, hvis man bare vil bli ferdig med det, men hvis oppmerksomhet og sosiale relasjoner virkelig betydde noe, så ville man ha spredd aktivitetene noe mer jevnt ut over året.
Og hva med julens egentlige budskap? Hvor står det hen på shopping-listen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:21 pm
Det er kun vi voksne som kan snu og det har jeg allerede lenge ment at vi bør gjøre. Men det hjelper ikke med et forbigående fenomen, som finanskrisen vil fortone seg som for svært mange, det må en varig mental innstilling til; et oppriktig ønske om ikke å forbruke bare for forbrukets skyld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:27 pm
Handelsstanden har nok ikke innført den – skjønt hvem vet, det har alltid stått mangfoldige boder utenfor ethvert tempel for å selge votivgaver og avlat siden lenge før Arilds tid – men den vet utmerket godt hvordan gjøre klingende mynt på vårt oppriktige(?) behov/ønske om å gjøre julen til noe litt mer enn nok en kjedelig religiøs høytid.
Og når det kommer til det kristne budskap; hvorfor feirer vi ikke påsken under like mye eller anda større festivitas? Det var tross alt i påsken mirakelet skjedde, det som gjør at de kristne tror på det de tror.
Det ligger ikke noe mirakuløst i det å bli født. Det er gjenoppstandelsen som er enestående.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:35 pm
Så lenge det gjelder overflødige ting som vi hverken ønsker oss eller trenger, så kan vi tillate oss å “nedvurdere” innkjøpet til det det tross alt er; unødvendig ressursforbruk.
Du sier selvfølgelig ikke dette idet barnebarnet står der med gaven sin. Din oppgave må være å innpode barnebarnet – eller aller helst barnebarnets far eller mor – om hvordan “vi i vår familie forholder seg til den slags”.
Hvis du lykkes med det, så har ikke barnebarnet sløst bort masse penger han eller hun ellers ville kunne brukt på andre, mer fornuftige ting. Det betyr likevel ikke at du ikke skal kunne få en gave. Skolene arrangerer nok av juleverksteder. Og alle unger liker å lage pepperkaker, konfekt og marsipan.
Mer skal det vel ikke til, mener jeg. I hvert fall liker jeg ikke at handelsstanden skal stikke av med penger min familie kunne ha anvendt på langt mer fornuftig vis enn å kjøpe noe som går i stykker med en gang….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende